Vad ska vi välja?

Alla företag står inför dilemmat.

“Nytt ERP, vad ska vi välja?”

Skräcken sätter in. Ett stort beslut som ligger i vad som för dom flesta i någon helt annans händer. Helt enkelt säljande konsulten.
Den som låter bra och presenterar något bekant och tryggt vinner.

“En ny version bara, då kan vi fortsätta precis som alltid”

Men vad är då syftet med att byta?

Vad kan man vinna med ett system-byte?
Om man byter system så kan man samtidigt gå igenom sina arbetsrutiner. Om man växt eller det gått så lång tid att man måste byta system så har man också förhoppningsvis behov av att byta arbetsrutiner.
Jag hade älskat att träffa det företag som satt perfekta arbetsrutiner som är effektiva och spårbara för 10 år sedan och inte behöver justera något.

“Men det är ju ett datasystem, det där får väl IT sköta?”

Märklig inställning som otippat många även större företag har.
I själva verket så är IT dom absolut dom sista som ska kopplas in om det inte är ett mindre support-system som köpas in.
Gör jobbet grundligt på varje avdelning. Fundera ut på hur ni kan effektivisera, se hur det tänkbara systemet fungerar. Dom har mest troligt längre rutin på hur olika processer fungerar på ett bra sätt än ni internt i företaget. Självklart är ert företag unikt så man kanske får avvika lite.
Men systemen har för det mesta strömlinjeformats efter behov från tusentals företag som dom jobbat med.
Ta hjälp av er partner, dom har gått igenom processen flera gånger tidigare.

“Men vilket system ska vi välja då?”

Enligt mig är valet av system mindre viktigt, det viktiga är partnern som man ska jobba med. Jag väljer skriva partner och inte leverantör. Ni ska jobba tillsammans för att nå en bra lösning, det är inte ett rent köp-scenario. Ni ska leva med leverantören, få hjälp, justera saker.
Spana in vilka system som har en målgrupp som motsvarar ert företag, både nu och om 3-4 år.
Där kan ni ta hjälp av utomstående konsult som har erfarenhet och kan hjälpa er ta fram alternativ.

“Men vilken partner ska vi ha då?”

Knepig fråga. Prata med andra företag inom er sfär och storlek. Träffa och prata, inte bara med säljare utan även med vad som skulle bli er projektledare. Se om dom har en företagskultur som passar eran. Se att ni inte kommer hamna som ett sidoprojekt medan dom hanterar sina större viktigare kunder. Även om dom har större kunder ska ni vara precis lika viktiga, så är dock inte fallet alltid.

Känner ni er osäkra. Ta in en utomstående oberoende konsult, som mig t.ex. som har erfarenheten av att välja och att sälja. Stött ihop med många system och leverantörer. Låt den personen göra smutsarbetet och ge er en sammanfattning. Sitta med och tolka vad eventuella partner egentligen säger. Även om det är en extra utgift så kan det löna sig mångfalt om i slutändan.