Kundcase: Implementationsstöd
En kund som upplevde att deras Dynamics AX-implementation gått fel kontaktade mig för att utvärdera projektet och för att ta rollen mellan dem och leverantören.
Vid närmare analys såg jag att det varit bristfällig kommunikation mellan leverantören och kunden. I många fall hade de pratat förbi varandra vilket resulterat i ett dyrt och utdraget projekt.
Vi gick vidare genom att göra de workshops för att se var arbetsprocesserna skiljer sig mot det önskade resultatet och dokumenterade detta. Detta användes sedan som underlag till vidare arbete med leverantören. Jag fanns med löpande i projektet genom att sitta med på möten med leverantören och stötta kunden genom frågor mot både leverantör och kunden för att säkerställa att kundbehov översattes till tekniska behov på ett korrekt sätt.
Efter ett tag var kunden redo att ta över på egen hand. Återkoppling med kunden ett år senare visade på en numera bättre implementation och en nöjdare kund.
En kund inom retail med 3 affärer i modeindustrin behövde hjälp med att hitta sätt att optimera sin verksamhet.
För att göra detta behövde vi ta fram ett underlag att stötta de beslut som ska tas.
Med hjälp av befintlig data från deras kassa-system och affärssystem kunde jag med lätthet plocka fram laster under dagen vilket gav möjlighet att bättre styra bemanningen och planering av arbetet.
Som en liten extra bonus kopplade vi även in väder för att se eventuell påverkan både på kundmängd och vilka varugrupper som fick förändrad försäljning. Tillsammans med personalen gjorde vi små laborationer där man flyttade lite i butiken beroende på väder men även hur tätt inpå löning det var. Datat uppdaterades i realtid vilket gav kunden enkla medel för att jämföra med tidigare års data för motsvarande period, men även vecka för vecka, eller olika regn-dagar mot varandra.
Med datat från deras kundklubb så kunde vi säkerställa vilken grupp deras kunder hörde till och ta ställning till om arbetet mot denna målgrupp skulle utökas eller om man skulle bredda sig.
För att gestalta datat så att det blev lättare att läsa använde vi en kombination av Excel och Power BI som verktyg.
Det här var åter ett sådant projekt när kunden bara blir mer och mer entusiastisk utefter arbetet fortlöper. Man måste komma ihåg bara att ibland bromsa lite så att kunden kan landa och reflektera lite i det resultat man nått.
Kontakta mig för mer information
Behöver du hjälp med hur du ska utveckla ditt företag vidare? Står du inför inköp eller uppgradering av affärssystem och känner dig osäker på vad du behöver? För mer information om hur jag kan hjälpa dig och ditt företag; kontakta mig.
Kundcase:
Lagerhantering
Med ett växande lager och ökad orderingång fick man problem i arbetsflödet på lagret.
Lösningen blev digitaliserade arbetsflöden och system för uppföljningar. Små åtgärder som gav stora effekter!