Skogsbruksplan

Detta inlägg blir som egen skogsägare.

Så länge jag varit frustrerad över svårigheter i vad det gäller att hålla skogsbruksplanen uppdaterad.
Papper, okrönta versioner så uppdateringar inte går med i rapporter osv. Ska inte nämna några namn, men dom finns i Södra Sverige.

Beslutade mig för att testa på eSkog. Lite kontakt med Jens, några tusenlappar och sedan var man igång.

Och som lite it-nörd, ÄNTLIGEN.

Från appen kan jag gå slingor som jag sedan kan använda för att dela avdelningar, dokumentera väg, markera ut vägtrummor. Sedan plocka upp det och jobba mer noga med det på datorn.

Vår skogsbruksplan var 7 år gammal, och i stora delar inaktuell. Inga problem med uppräkning vid inläsning, sedan var det bara att börja jobba med att markera slutavverkningar och planteringar osv.

Riktigt enkelt att lägga till kommande åtgärder. Befintlig åtgärdslista följde med vid inläsningen. (Allt fick prioritet 1!!)

Självklart är det lite oklarheter och saker jag lär mig hela tiden. T.ex. så är inventeringsappen nere för stunden, men det kommer integration från katam (har testat den, funkar bra).

Hur markerar jag bestånd som annat än tall, gran eller löv (t.ex. kanske man vill ha egen typ för hybrid-asp eller hybrid-lärk).

Dock har jag fuskat lite, jag har varit dålig på att läsa manualen vilket gjort att Jens har fått lite extra onödiga frågor, men sicket tålamod.
Men, går ni över. LÄS MANUALEN!

Ser nästan ut som ett sponsrat inlägg men det har verkligen varit en lättnad för mig som gillar ordning och reda att ha ett användbart verktyg där man kan börja jobba på allvar.

Vad ska vi välja?

Alla företag står inför dilemmat.

“Nytt ERP, vad ska vi välja?”

Skräcken sätter in. Ett stort beslut som ligger i vad som för dom flesta i någon helt annans händer. Helt enkelt säljande konsulten.
Den som låter bra och presenterar något bekant och tryggt vinner.

“En ny version bara, då kan vi fortsätta precis som alltid”

Men vad är då syftet med att byta?

Vad kan man vinna med ett system-byte?
Om man byter system så kan man samtidigt gå igenom sina arbetsrutiner. Om man växt eller det gått så lång tid att man måste byta system så har man också förhoppningsvis behov av att byta arbetsrutiner.
Jag hade älskat att träffa det företag som satt perfekta arbetsrutiner som är effektiva och spårbara för 10 år sedan och inte behöver justera något.

“Men det är ju ett datasystem, det där får väl IT sköta?”

Märklig inställning som otippat många även större företag har.
I själva verket så är IT dom absolut dom sista som ska kopplas in om det inte är ett mindre support-system som köpas in.
Gör jobbet grundligt på varje avdelning. Fundera ut på hur ni kan effektivisera, se hur det tänkbara systemet fungerar. Dom har mest troligt längre rutin på hur olika processer fungerar på ett bra sätt än ni internt i företaget. Självklart är ert företag unikt så man kanske får avvika lite.
Men systemen har för det mesta strömlinjeformats efter behov från tusentals företag som dom jobbat med.
Ta hjälp av er partner, dom har gått igenom processen flera gånger tidigare.

“Men vilket system ska vi välja då?”

Enligt mig är valet av system mindre viktigt, det viktiga är partnern som man ska jobba med. Jag väljer skriva partner och inte leverantör. Ni ska jobba tillsammans för att nå en bra lösning, det är inte ett rent köp-scenario. Ni ska leva med leverantören, få hjälp, justera saker.
Spana in vilka system som har en målgrupp som motsvarar ert företag, både nu och om 3-4 år.
Där kan ni ta hjälp av utomstående konsult som har erfarenhet och kan hjälpa er ta fram alternativ.

“Men vilken partner ska vi ha då?”

Knepig fråga. Prata med andra företag inom er sfär och storlek. Träffa och prata, inte bara med säljare utan även med vad som skulle bli er projektledare. Se om dom har en företagskultur som passar eran. Se att ni inte kommer hamna som ett sidoprojekt medan dom hanterar sina större viktigare kunder. Även om dom har större kunder ska ni vara precis lika viktiga, så är dock inte fallet alltid.

Känner ni er osäkra. Ta in en utomstående oberoende konsult, som mig t.ex. som har erfarenheten av att välja och att sälja. Stött ihop med många system och leverantörer. Låt den personen göra smutsarbetet och ge er en sammanfattning. Sitta med och tolka vad eventuella partner egentligen säger. Även om det är en extra utgift så kan det löna sig mångfalt om i slutändan.