När hjärtat slår lite extra

Att kunna välja bland projekt och kunder och plocka det man tycker verkar roligt är en lyx inte alla har. Jag befinner mig bland de få förunnade och det finns de där projekten som får hjärtat att slå lite extra hårt när jag hör om dem. De där projekten där jag kan dra nytta av erfarenheten jag har samlat på mig under alla år och där jag känner att jag verkligen kan göra skillnad för kunden.

Vad handlar det om för projekt, kanske ni undrar nu. De där som får hjärtat att slå lite extra. Jo, det är när de små företagen plötsligt inser att de inte är så små längre. När hemmasnickrade system och kompiskontakter inte längre räcker till och man som konsult får möjlighet att göra förändringar som ger stor inverkan och underlättar för alla.

Situationen kan vara att de har ett affärssystem, som ett par killar i Säffle har utvecklat på fritiden, som har fungerat alldeles utmärkt. Men nu märker man att möjligheten att interagera med andra system är i stort sett obefintlig. Killarna i Säffle har dessutom blivit ovänner och stängt ner verksamheten, så att vidareutveckla systemet med nya funktioner går inte heller. (Killarna i Säffle är ett helt imaginärt påhitt av författaren för övrigt, och har inga likheter med verkligheten, men situationen i sig är inte ovanlig.)

En bekant till en bekant, som är lite händig sådär, byggde hemsidan när man startade upp företaget, men nu fungerar den inte längre riktigt som man vill, vilket leder till frustration hos både marknadsförare och produktansvariga.

På lagret skriver man ut alla ordrar och bockar av i kanten när man plockar ihop produkterna som ska skickas iväg. Men med utökat sortiment och fler ordrar varje dag, ökar stressen och även felplocken och på det följer således ökad returhantering som kostar både tid och pengar.

Situationen påverkar alla aspekter av företaget och är inte längre hållbar. Något behöver göras, men vad? Var börjar man?

Att ta in en utomstående konsult med erfarenhet av utveckling och implementering av olika system i det här läget ger en edge. Någon som objektivt kan analysera var ni står idag, vad ni har för behov nu och hur behoven kommer att ändras i takt med att företaget växer ännu mer. En rådgivare som kan presentera möjligheter med för- och nackdelar och som kan hjälpa till att få ett bra arbetsflöde som fungerar hela vägen och som även kommer att fortsätta fungera en lång tid framåt. Då kan ni i stället fokusera på det ni gör bäst!

Hur ser din situation ut idag? Är det dags att ta nästa steg för att kunna fortsätta växa? Kontakta mig för ett förutsättningslöst samtal.

Jag har turen att kunna välja bland projekt och kunder så att jag tar det som är roligt. Då blir resultatet bäst för kunden.

Roligt kan vara både det som ska göras men likväl kunden i sig.

Men… Det finns de där projekten som får hjärtat att slå lite extra. Projekten där jag har möjlighet att använda hela min repertoar som jag samlat på min under mina år. Från min första atari vid 8 års ålder där man fick spel genom kod sida upp och sida ned i en tidning som man fick skriva av, tills idag när servrarna har x antal kärnor och 1tb i ram-minne och projekten kan vara runt hela jorden.

Från att blygsamt programmera, hantera databaser, server-infrastruktur, projektledning till verksamhetskonsult.

Men vad är då det som får mitt hjärta att slå lite extra?
Det är ni företag som precis tar stegen från att vara små till att utöka. Precis när ni ska ta ett litet extra steg för att inte tappa farten även det är lite obekant mark.

När de ringer och berättar om hur deras situation är idag. Kanske har de ett affärssystem som 2 killar i Säffle har byggt, inget ont om 2 killar i Säffle men det kanske inte passar längre, ett lager där penna och papper styr. Kanske finns en hemsida som man har haft sedan man startade som är byggd av kusinen ”som kan lite sådant” och nu faktiskt inte riktigt funkar längre. 
Ett digitalt korthus som svajar varje gång det blåser. Man har förvisso alla ägg i olika korgar, men dom står och balanserar på varandra. Och det är inte bara den tekniska biten i sig, det har börjat påverka alla processer, ekonomi hinner inte med, lagret hinner inte med, produktarna funderar på vad som har hänt med hemsidan efter senaste uppdateringen, killarna i Säffle har blivit ovänner och stängt sin verksamhet. 
Fel börjar dyka upp här och var, kunderna börjar undra vad som händer, leendena på de anställda minskar undan för undan.

Då kommer jag leende in, analyserar, presenterar möjligheter, sammanställer rapporter som påvisar varför dom ska välja ditt eller datt, hjälper dom att få till de där flödena i verksamheten som underlättar. Jag visar var man kan automatisera, hjälper dom att införa det.

Puttar lite när det behövs, bromsar alla när det behövs (det är lätt att skena iväg när man har roligt).

Och plötsligt har jag hjälpt till att inte bara släcka en brand, utan även gjort arbetssituationen lite roligare och skapat tid att växa dynamiskt utan att behöva oroa sig för fel saker.

Det här är en kärleksförklaring till er som driver företag och växer, ni som ska ta det modiga nästa steget. 

Slå mig en signal.